söndag 1 juni 2014

Vilket tempo på våra vägar.

Idag när vi skulle åka hem från mina föräldrar som vi har besökt under helgen kommer alltid frågan. När ska vi åka? Helst vill vi komma iväg så tidigt som möjligt för att hamna i denna så kallad rusningstrafik.

Jag som nu körde hem kom in i ett behagligt och lagligt tempo. Höll mig till hastigheten men ändå blir jag omkörd av bilar som bara blåser förbi en. Man blir en aningen rädd för vad som kan hända på vägen. Sedan blev mina farhågor besannade. Den stora olyckan var framme med dödlig utgång. Fy så hemskt.

Det behöver inte betyda att de körde för fort. Men klimatet på våra svenska vägar har blivit så hårt och så snabbt. För att inte tala om tempot inne i städerna. Gillar inte att köra bil inne i Malmö det kan jag säga direkt.

Olyckan som hände idag på vägen var denna

Flera fordon i krasch på motorvägen

Något annat som inte är så kul på våra vägar som jag också kan ta upp är när tröttheten kryper på en när man sitter och kör bil.

Detta råkade jag själv ut för för lite mer än ett år sedan. Vi var på väg hem ifrån några vänner och jag skulle köra. Allt var bra och vi var nästan hemma. Då jag bara slumrar till bakom ratten och bilen far ner i vägrenen och sedan upp igen. Är otroligt glad att det inte kom mötande bilar eller att det var vajerräcke just vid det stället. Kan säga att jag blev pigg som en mört efter den gången.

Men sedan finns det så många andra orsaker som kan vara bakomliggande när det händer något i trafiken. Det kan vara alkohol och narkotika för att bara nämna några andra saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar