måndag 16 juni 2014

Sommarlov

Idag så var det sonens första vecka på sitt sommarlov. Ja han tror inte att det är sant att han ska vara ledig så långe. För honom som bara är 5 år måste detta kännas som en evighet att bara få vara hemma med mamma, pappa och lillasyster. Inte behöva gå till förskolan som ibland inte alls ligger högt på listan.

Ja tänk att kunna få sova hur länge man vill på morgonen, men ändå så vaknar han 6:30. Ja tala om en inbyggd väckarklocka.

Nu när han ska vara ledig så länge frågade jag honom idag vad han skulle vilja göra på sitt sommarlov? Ja, jag fick ju de mest konstiga svar av honom men han ville vi skulle åka till Legoland, Djurparken, Ale Stenar för att bara nämna några av de svar jag fick.

Jag undrar då hur han kommit på allt detta. Ja ok, på Ale Stenar har vi varit innan, Skånes Djurpark har vi också varit på innan, men vi har inte varit på Legoland och inte heller pratat om det. Så detta enligt mig måste vara något som kommer från förskolan. Att något annat barn har varit där och som nu berättat om det.

Men sen vad det gäller sommarlov och göra saker, det behöver inte kosta så mycket eller inget alls. Det är inte det som barnen är ute efter. Det är spänningen. Det kan bara vara det minsta lilla som att ta en picknickkorg och cykla ut till ett grönområde och kolla på t.ex. insekter där.

Jag vet att oftast så är det så att föräldrarna vill göra så otroligt mycket för sona barn, men på vilken bekostnad får det bli. Är det meningen att man då i slutet av månaden måste leva på vatten och bröd om man ens har det. Varför inte istället försöka hitta de där andra sakerna. Sakerna som inte kostar men som kan vara så otroligt roliga att göra ändå.

Så imorgon så vi hör göra en sådan sak. Vi ska ta vår picknickkorg och bege oss till en Nationalpark. Vandra runt lite där. Kolla på vad som finns.Vad finns det i sjön, ta bilder (rita) och sedan återkoppla det hemma där sonen får berätta om saker vi sett. Saker som han kanske sett men inte jag. Ja, det går om man bara vill.

Men nu ska jag krypa ner under täcket, för jag måste vara pigg inför den utmaningen som kommer. Ha en fortsatt trevlig dag på er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar