lördag 21 juni 2014

Midsommarfirandet

Igår hade vi den traditionella midsommarfirandet här i Sverige. Min familj gjorde som så många andra, packade en picknickkorg och begav sig till stället i sin kommun där man skulle dansa kring midsommarstången. (konstigt nog har jag lyckats säga granen flera gånger innan och mannen påpekat det för mig, lite virrig får jag nog säga att jag var då).

Hur som, solen lyste och det var ett underbart väder. Väl på plats fick vi kolla vart vi skulle sitta på vår filt för det var redan en hel del folk där. Hittade tillslut ett ställe där vi slog oss ner.

Mannen och sonen begav sig ganska snabbt till dansandet kring stången medans jag och dottern satt kvar på filten. Kaffet kom fram och jag tyckte att det smakade utsökt och en kaka till det gjorde ju inte saken sämre.

Plötsligt kommer sonen fram och säger att mamma, jag är kissig. Jag kan kissa i busken. Nähä, se det går inte. Utan det är bara att leta upp den toalett som finns på detta stället. Jag och sonen går helt enkelt bort till den. Ställer oss i kön och det är inte något mer med det. Vi väntar snällt som precis alla andra. Innan oss står det en kille och före honom har det gått in en mamma med sin son. När de kommer ut hejar hon på killen som tittar upp från sin mobil och i samma veva som hon hejar och går förbi mig kommer värsta stanken av sprit. Hjälp tänker jag. Klockan är bara 13:15 och här kommer det en mamma med sin son som är i snarlikt i åldern till min egen (5 år) och där mamman redan är berusad.

Dessa högtidsdagar som för vissa familjer är så jobbiga på grund av att det är alkohol inblandat. Behöver inte betyda att det är så varje gång. Men att det blir det en gång kan vara en gång för mycket. Så tråkigt det kan bli och ett minne som barnet inte vill ha, men det är något som bara jag kan spekulera i.

Själv så hade vi en underbar dag med sill och potatis som dagen hör till. Till efterrätt sedan blev det en bakelse med jordgubbar på


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar