tisdag 6 januari 2015

Hemmagjord Mössa

När det nu var ledigt under jul och nyår så tänkte jag att varför inte sy nya mössor. Ja, i alla fall till mig och sonen. Men tänkte lite att dessa kanske kunde ha reflexmotiv på sig.
Att sy en mössa i sig är inte så konstigt tycker jag, utan det går ganska fort. 

Denna gången så ville jag att det skulle vara reflex på så att man syns ute när det är mörkt. Detta gäller då både tidigt på morgonen och på kvällen. Det gäller att synas extra mycket.

För har träffat på dem som inte har reflexer alls och det är ingen trevlig upplevelse att se dem nästan intill bilen först när man är ute och kör i mörkret.

Vad jag gjort är helt vanliga mössor. Eller ja, sonen han fick en lite mer säckig mössa medans jag har en vanlig traditionell mössa. 

Lite rogivande är det också att sätta sig ner och sy dessa. Roligare är det med när sonen själv bestämmer vilket tyg han vill ha sin mössa i. För jo det finns allt en del tyger att välja på där. Alla i mjukt trikåtyg. 

Brukar handla dessa tyger utav syaffären där jag bor. Men för ett litet tag sedan flyttade hon hela sin verksamhet till grannkommunen så då åker jag dit istället. Det är en resa på bara 10 min så det är inte så himla långt. 

Sen finns det alla dessa nätbutiker också som säljer tyger som man kan handla av om man nu vill det. Det är ju bara att välja och vraka bland dem. Priserna varierar också så det gäller att ha lite koll på det.

Men såhär blev de mössor som jag gjorde nu. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar