onsdag 13 augusti 2014

Hur tänker de ...

För en liten tid sedan var jag ute på arbetsförmedlingens hemsida för jag tänkte jag kunde kanske söka ett jobb närmare hemmet. Så jag slapp detta pendlande på 3 timmar tur och retur och ibland inte ens få träffa sonen innan han lägger sig. Att vi nu fått en dotter med var en annan anledning. Att jag är närmare dem och kunna vara med i kvällsrutinerna utan att ha dåligt samvete för att jag jobbar.

Så vad jag gjorde var att jag sökte 6 st jobb i närheten av hemmet. De flesta i grannkommunen dit det tar bara 10 min med tåget. Utav dessa 6 st jobb fick jag komma på anställningsintervju på 4 st och jag kan säga att den första av dessa var jag otroligt nervös för. Första gången är ju alltid första gången. Innan man kommer in i det vill säga.

Påläst till dem måste man ju vara också eftersom man inte vet vad det är de kan tänkas fråga en. Så glad över att jag var det med tanke på en del frågor jag fick på vissa ställen.

Alla fyra jobben var intressanta på sina sätt men självklart så var det ett ställe som lyste lite mer.

Alla cheferna var också så tillmötesgående vilket jag inte alls är van vid på det jobbet jag har nu. Så när jag nämnde jag sökt en distansutbildningen också fick jag bara till svars att det är inga problem alls.

Efter alla intervjuer så sa faktiskt alla cheferna att de skulle höra av sig innan torsdag nästa vecka. Detta på grund av att alla skulle gå på semester och ville ha detta avklarat innan dess.

Det som sedan hände och ger ett av dessa ställen så otroligt dåligt betyd nu i efterhand var att chefen sa hon skulle höra av sig. Men tro inte att hon gjorde det. Hur jobbigt kan det vara att lyfta luren och säga att tyvärr du har inte fått jobbet. Jag var ju trotts allt där på anställningsintervju. Så nä nu är jag otroligt glad att de inte ringde och erbjöd mig jobb.

Men de tre andra cheferna hörde av sig och erbjöd mig jobb allihop.

Att som chef ringa och tala om hur det gått när de haft en anställningsintervju tycker jag hör till god ton oavsett vilket besked de ska ge den tilltänkte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar