fredag 5 december 2014

Sms

För några dagar sedan fick jag ett sms från ett nummer jag inte kände till eller hade inlagd i min mobil.

Det första jag gjorde var att googla på det. Dessvärre gav det inget så tydligen hade denna personen hemligt telefonnummer.

Det som var lite läskigt med det hela var att personen började sms:et med Hej och sedan mitt namn. Undrade hur det var med mig och så vidare.

Jag bestämde mig för att svara och undrade vem detta var. Fick tillbaka att han hittat mig på nätet. Något som gjorde mig orolig.

Började direkt söka på mitt namn och efternamn och där på Eniro ligger mitt mobilnummer uppe. Något som jag tidigare tagit bort. Läste med att det ligger där på grund av att den operatören jag har till mobilen lämnar ut detta om jag inte sagt annat.

Eniro kunde ta bort det om jag ringde till dem så det var bara att vänta tills de öppnade. Under tiden går jag in på internetsidan till den operatör jag har. Så efter mycket letande hittar jag det. Där jag kan kryssa i att jag inte vill att mitt mobilnummer ska delas ut.

Sedan ringa Eniro och där förklara att jag vill att de ska ta bort mitt mobilnummer. Där sa han sedan att jag måste kontakta min operatör om jag inte vill att mitt mobilnummer ska delas ut. Sa att jag redan gjort det.

Sedan var det till att ladda ner en app till mobilen som kan blockera sms.

Så mycket arbete för detta. Fast samtidigt får jag nog tacka denna person som gjorde detta. För fick då reda på att mitt mobilnummer låg ute på nätet fast jag inte ville det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar