tisdag 7 oktober 2014

Pendlare.

Det är så att jag pendlar med tåg till mitt jobb varje dag. Ibland blir det även till Malmö högskola för jag studerar på distans med. När man då åker tåg får msn en inblick lite i andra människors liv eller vardag om man nu vill kalla det så.

Kan berätta lite om hur det kan se ut. Vissa sitter och läser böcker eller tidningar. Vissa jobbar på sin laptop eller ipad. Sedan finns det de som finns utanför dessa kategorier. De som pratar i mobilen. Vissa har jobbsamtal, vissa rent personliga samtal. Utöver det finns det de som har oerhört personliga samtal som vi i tågkupén inte vill höra eller ska höra. Men se, det bryr sig inte de om.

Så igår fick jag höra ett sånt samtal i över 1 timma. Samtalet bröts och då kommer det ständiga Hallå, Hallå. Sedan slutar det med att mobilen ringer igen. Jag som åker med i tåget kanske inte vill vara delaktig i detta samtal, men blir det vare sig jag vill eller inte.

Sen har vi de som surfar på sina mobiler, eller kollar film. Detta hände också igår. Man får en viss förutfattad mening om hur en viss person är som är klädd i kavaj med datorväska och allt sånt. Men när då denna personen börjar plocka upp sin dator är det första jag tänker att han ska jobba. När jag sedan tittar till på hans dator börjar jag skrattar inombords. För inte jobbar denna killen, han sitter och tittar på en animerad barnfilm. Den var verkligen oväntat.

Naturligtvis finns det de som sitter och pratar också eller de som vill sova.

Men något som är säkert är att min dag till och från jobbet aldrig ser lika dan ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar